Овластяваме новото поколение
Изводи от проучването на ОИСР за 2023 г. относно социалните и емоционални умения на ученици
Международно оповестяване
Дата
26 април 2024г. от 11:00 до 16:30 българско време
Локация
хотел Хилтън, София, България, бул. България 1
Организирано от
Организация за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и Фондация “Лъчезар Цоцорков”
За събитието
Проучването на ОИСР за социални и емоционални умения е международно проучване, което идентифицира и оценява условията и практиките, които насърчават или възпрепятстват развитието на социално-емоционални умения за 10- и 15-годишни ученици.
Изследванията показват, че както когнитивните, така и социалните и емоционалните умения подобряват резултатите от живота на обществено и индивидуално ниво. Съществува значителна информация за развитието и значението на когнитивните умения, но липсва такава за социалните и емоционалните умения на подрастващите. Проучването на социалните и емоционални умения (SSES) има за цел да допринесе за запълването на тази информационна празнина.
В настоящия, втори кръг на проучването, участват 16 локации (както държави, така и отделни градове), представляващи 15 държави. България беше една от държавите-участниците и сега е домакин на глобалното представяне на резултатите от проучването.
Цели на проучването
- Обяснява как социалните и емоционални умения на учениците са свързани с ключовите постижения в живота.
- Идентифицира факторите в семейната, училищната и обществената среда на учениците, които насърчават или възпрепятстват развитието на социално-емоционални умения.
- Проучва как по-широките политически, културни и социално-икономически фактори влияят на тези умения.
- Предоставя на участващите градове и държави информация за социалните и емоционални умения на техните ученици.
Достъп и регистрация за събитието
Събитието ще бъде излъчено на живо на този сайт. След регистрация, участници от цял свят могат да се присъединят чрез Twitch или д агледат излъчването на живо: sel.bg/live
Присъственото участие на събитието е с покана поради ограничените места и след регистрация.
Моля, обърнете внимание, че разходите за пътуване и настаняване няма да бъдат покрити и са за сметка на пътуващите участници.
Водещ на събитието: г-жа Елена Розберг, радио и телевизионен водещ
Камерен хор “Нови български гласове”
Обръщение от г-н Димитър Главчев, Министър-председател на Р. България (очаква се потвърждение) Обръщение от г-жа Илияна Йотова, Вицепрезидент на Р. България Обръщение г-н Димитър Цоцорков, председатeл на Надзорния съвет на „Асарел-Медет“АД и член на Управителния съвет на фондация „Лъчезар Цоцорков” Обръщение от проф. д-р Галин Цоков, министър на образованието и науката
Международно оповестяване на изследването на ОИСР на социално-емоционалните умения на учениците, 2023г. г-н. Андреас Шлайхер, Директор на департамент “Образование и умения”, Организация за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР)
г-н Робърт Добъл, директор сектор “Изграждане на бъдещи поколения”, филантропска мрежа “Портикъс” г-н Димитър Цоцорков, председатeл на Надзорния съвет на „Асарел-Медет“АД и член на Управителния съвет на фондация „Лъчезар Цоцорков“ г-н Добромир Иванов, изпълнителен директор, Българска предприемаческа асоциация Модератор: г-жа Даринка Георгиева, изпълнителен директор на Мрежа на Глобалния договор на ООН за България
Пресконференция за български журналисти
г-н Олександър Елкин, основател и председател на борда на неправителствената организация “EdCamp Украйна” г-н. Андреас Шлайхер, директор “Образование и умения”, ОИСР
От данните на изследването към политики г-н Красимир Вълчев, Председател на Парламентарната комисия по образование и наука, Министър на Образованието и науката на България в периода 2017 - 2021 г-жа Лина Бенете, главен изпълнителен директор на Think Equal - глобална инициатива за системна промяна в образованието г-н Шалейндра Шарма, бивш главен съветник на Директор Образование на Делхи, Индия др. Алия А. Самюел, Президент и изпълнителен директор на института Касел, САЩ Модератор: г-н Андреас Шлайхер, Директор “Образование и умения”, ОИСР
Кафе пауза
От данните на изследването към практиката проф. Ракел Tейшейра, Секретар по образованието в щата Рио Гранде до Сул, Бразилия г-н Петри Лами, съветник по оценяване, отдел “Образование”, Хелзинки, Финландия др. Стефани Джоунс, директор “Лаборатория за екологични подходи към социално-емоционалното образование”, университет “Харвард”, САЩ г-жа Мила Иванова, старши експерт “Управление на съдържанието и развойна дейност, фондация “Заедно в час” Модератор: д-р Ноеми Ле Дон, Старши проектен мениджър ОИСР
г-жа Йоана Маринова, изпълнителен директор, фондация “Лъчезар Цоцорков”
Представяне на панелистите

Стефани Джоунс
Стефани М. Джоунс е професор по детско развитие и образование, професура на името на световнопризнатия проф. Джералд С. Лесър (Gerald S. Lesser) и директор на EASEL Lab в университета “Харвард”. Нейните изследвания, почиващи на науката за превенцията, се фокусират върху социалното, емоционалното и поведенческото развитие от ранно детство до ранно юношество. Нейната работа се съсредоточава върху изследванията за оценка на уменията, насочени към въздействието на интервенциите за социално-емоционално учене в предучилищно и начално ниво върху поведенческите и академичните резултати и практиките в класната стая, както и разработването, внедряването и тестването на нови учебни програми. Джоунс също е ко-директор (заедно с Нони Лесо) на инициативата за ранно образование “Saul Zaentz и Co-PI” на проучването за ранно обучение в Харвард (ELS@H). Тя участва в множество национални консултативни съвети и експертни консултантски групи, свързани със социално-емоционалното развитие, образованието в ранна детска възраст и политиките за борба с бедността на деца и семейства. Проф. Джоунс има бакалавърска степен от колежа “Бърнард” и докторска степен от Университета “Йейл”.
https://easel.gse.harvard.edu/
https://zaentz.gse.harvard.edu/

др. Алия А. Самюел
Д-р Алия А. Самюел е президент и главен изпълнителен директор на CASEL, организация с нестопанска цел, водеща глобалното движение за базирано на доказателства социално и емоционално учене (СЕУ). Тя е и старши сътрудник в Университета “Харвард”, Център за “развиващото се дете”. В тези си позиции тя е водещ глас в образованието и мониторира прилагането на стратегиите за подобряване на научните изследвания, политиките и практиките, които подкрепят ученето и здравословното развитие на децата. Д-р Самюел е лидер с опит от областта на ранната детска възраст до висшето образование. Преди това е била заместник-помощник-секретар, с опит в местни, държавни и национални структури в Министерството на образованието на САЩ и бивш изпълнителен вицепрезидент по правителствени въпроси и партньорства в Асоциацията за оценяване в образованието за Северозападен регион на САЩ. Тя е била и директор по образованието в Националната асоциация на губернаторите. Тя има бакалавърска степен от Университета “Тъскиги”, магистърска степен от Университета на Южна Флорида и специализация и докторска степен от университета “Нова Саут Ийстърн”, Флорида, САЩ.

Петри Лами
Петри Лами е утвърден професионалист в областта на оценяването и приложните изследвания, който съветва висшето ръководство на отдела за оценяване на Хелзинки по теми, свързани с управлението на знанието и качеството, ефективността и въздействието и разбирането на опита на учениците. Петри ръководи екипа на националния ръководител на проекта за Хелзинки в проучването на социално-емоционалните умения на ОИСР през 2023 г. Преди да се присъедини към образователния отдел на град Хелзинки, Петри е партньор в Saana Consulting, ръководейки екипи, консултиращи публични институции, включително Световната банка, Световната търговска организация и няколко агенции на ООН. Петри притежава магистърска степен от Университета Стратклайд и бакалавърска степен от Университета на Хелзинки.

Андреас Шлайхер
Той инициира и ръководи Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) и други международни инструменти, които в момента представляват глобална платформа за иновации и трансформиране на образователни политики и практики, от която черпят политици, изследователи и преподаватели от различни нации и култури. Г-н Шлайхер е работил над 20 години с министри и образователни лидери по целия свят за подобряване на качеството и равнопоставеността в образованието. Бившият министър на образованието на САЩ, Арне Дънкан казва, че Андреас Шлайхер „разбира глобалните проблеми и предизвикателства толкова добре или по-добре от всеки, когото съм срещал, и той ми казва истината“ (“The Atlantic”). Бившият държавен секретар на Обединеното кралство, Майкъл Гоув, нарича г-н Шлайхер „най-важният човек в английското образование“ – въпреки че е германец и живее във Франция. Преди да се присъедини към ОИСР, той е бил директор “Анализи” в Международната асоциация за образователни постижения (IEA). Учи физика в Германия и получава диплома по математика и статистика в Австралия. Носител е на множество отличия и награди, включително наградата „Теодор Хойс“, присъдена на името на първия президент на Федерална република Германия за „изключителен демократичен ангажимент“. Той е почетен професор в университета в Хайделберг.

Шалейндра Шарма
Г-н Шайлендра Шарма е съветник по образованието към правителството на Делхи, Индия. С кариера, обхващаща повече от 22 години, той преминава постепенно от практикуващ образователен експерт в организация с нестопанска цел, ръководеща широкомащабни програми, които подобряват достъпа и качеството на образованието, до образователен съветник на правителството. Неговата работа е тясно свързана с оформянето и управлението на държавната училищна система в Делхи, засягаща повече от 1,8 милиона деца. Г-н Шарма е допринесъл за улесняването на реформите на учебната програма за подкрепа на основните умения за учене и изграждане на ценностна система чрез учебни програми за развиване на мисленето, включително учебни програми за щастие, предприемачество и “дешбхакти” (гражданско образование). Той работи и като международен сътрудник в Залцбург и съавтор на „Изявление от Залцбург относно социално-емоционалното обучение“. Сътрудничи си с 27 политици от 21 страни на Глобалния семинар в Залцбург, за да разработват и въвеждат заедно иновации в областта на образованието.

Ракел Тейшейра
Проф. д-р Ракел Фигейредо Алесандри Тейшейра, като уважаван секретар по образованието на Рио Гранде до Сул от април 2021 г., в чиято позиция внася богатия си професионален опит. Учила в редица образователн институции по света, тя притежава научни степени по Лингвистика и Литература от престижни институции, сред които Университета на Калифорния “Бъркли” и Университета на Бразилия, с допълнителна специализация по Етнолингвистика и постдокторска степен по Език и Култура от Париж. Уважаван член е на Консултативния съвет на eduLab21 на Института “Аертон Сена” от 2014 г. насам. Проф. Тейшейра също е работила по линия на образованието в Гояс, допринасяйки значително за образователната система на Бразилия. Нейните отличия включват награди от Министерство на образованието на Франция, които подчертават нейния впечатляващ принос към образованието, литературата и лингвистиката. Експертизата на проф. Тейшейра се простира отвъд академичните среди до ключови консултативни и законодателни роли, което я прави безспорен лидер в образователната политика и развитие.

Мила Иванова
Мила Иванова е старши специалист “Управление на съдържанието и развойна дейност” на сайта prepodavame.bg от 2022 г. В тази роля Мила отговаря за съдържанието, планирането и подготовката на ресурсите на сайта, координирането на авторите и специалните кампании на образователния сайт. Преди да заеме тази длъжност в продължение на пет години тя отговаря за развойната дейност и оценка на въздействието на фондация “Заедно в час”. През 2012 г. Мила завършва „История на изкуството и бизнес” в Шотландия, а през 2013 се присъединява към третия випуск на програмата на „Заедно в час“. В продължение на две години преподава английски език, предприемачество и маркетинг в Професионална гимназия по туризъм, град Самоков. След двете години в програмата продължава да се занимава с лични образователни проекта и преподава една година в училище в София. Има опит като обучител и член на екипа по подбор на нови участници в организацията. На настоящата си длъжност отговаря за събирането на опит и ценни знания от класните стаи по света и у нас. А след това и за разпространяването на тези добри практики.

Димитър Цоцорков
Димитър Цоцорков е председател на Надзорния съвет на Асарел-Медет АД – най-голямата българска минна компания за открит добив и обогатяване на медна и други руди. Той е главен изпълнителен директор на Асарел Инвестмънт ЕАД – дъщерното дружество на компанията, което осъществява управлението, контрола и развитието на стратегически инвестиционни проекти извън минната индустрия. Димитър притежава бакалавърска степен от университета в Ричмънд и магистърска степен от Уестминстърския университет в Лондон. Завършил е пълния курс на Executive MBA програмата на Международния институт по мениджмънт в Лозана (IMD), както и множество допълнителни професионални и академични специализации. Владее свободно английски, руски и немски език. Димитър разполага с богат опит в областта на минното дело, инвестиционната дейност и международната търговия. Ръководи всички новостартиращи проекти на Асарел-Медет в минната сфера в България, като най-мащабният предвижда инвестиции от над 60 мил. евро и ангажирането – пряко и косвено – на повече от 2400 специалисти. Той управлява портфолиото от инвестиции на компанията в области като туризъм, здравеопазване, логистика, високи технологии и други, а заедно с това и ежегодно провеждания конкурс на Асарел за иновативни проекти. Димитър вярва в принципите на филантропията и е активно посветен на възраждането й в България. Учредител и председател е на фондация „Лъчезар Цоцорков“.

Добромир Иванов
Добромир Иванов е главен изпълнителен директор на BESCO – Българската предприемаческа асоциация – обединяваща над 500 български компании. През последните шест години BESCO оглави поредица от политически инициативи за застъпничество, насочени към подобряване на икономиката на страната, с цел да превърне България в топ дестинация за предприемачите в Европа. Някои от основните постижения на BESCO са приемането на Startup Visa и Variable Capital Company като юридическо лице. Добромир има специализации от два американски университета, а преди това е бил председател на Младежкия Червен кръст. Предприемаческият му опит включва създаването на най-голямата онлайн платформа за продажба на автобусни билети в България, а през 2017 г. е бил съветник на министъра на икономиката по време на служебното правителство. Тази година той е един от съоснователите на първата българска Академия за застъпничество, подкрепена от Американския университет в България, в партньорство с BESCO.
www.linkedin.com/in/dobromir1/

Робърт Добле
Робърт Добле се присъединява към филантропска мрежа “Портикъс” (Porticus) през февруари 2022 г. като директор на сектор „Изграждане на бъдещи поколения“. Робърт е утвърден лидер в образователният сектор с богат опит както на стратегическо, така и на политическо ниво. Робърт се присъединиява към Porticus от международната благотворителна организация за деца “Техния свят” (Theirworld), където ръководи тяхната политика, застъпничество и програми като член на висшия управленски екип. Преди това Робърт е бил директор за застъпничество във фондация “Лего” (Lego), където ръководи разработването и прилагането на рамката за застъпничество на фондацията. Робърт също е заемал редица длъжности в “Спасете децата” (Save the Children), последно като директор по глобално образование, където е ръководил техните международни дейности по образование. Има докторска степен по международна здравна политика от Лондонското училище по хигиенна тропическа медицина и е съавтор и автор на редица публикации. Той също така притежава магистърска степен по “Конфликти, сигурност и развитие” от университета в Бирмингам и бакалавърска степен по “Икономика на международна политика и трети свят” от университета в Абъристуит.

Ноеми Ле Дон
Др. Ноеми Ле Дон ръководи работата на ОИСР върху социалните и емоционални умения в Центъра за образователни изследвания и иновации (CERI). Родена във Франция, тя завършва висшето училище по икономика, статистика и финанси в Париж и има докторска степен по социология от Sciences Po Paris. Ноеми Ле Дон се присъединява към ОИСР през 2014 г. и значително допринася за провеждането на международни широкомащабни изследвания и оценявания, включително Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) и Международното проучване на преподаването и ученето (TALIS). Като автор, Ноеми Ле Дон е публикувала многобройни научни статии и относно политиките за учителите, академичните постижения на учениците и социалните и емоционални умения.

Лина Бенете
Лина има 20 години опит в разработването на образователни стратегии, дизайн и управление на програми, мониторинг и оценка и управление на знания в ЮНЕСКО, Световната банка и Глобалното партньорство за образование. Тя е ръководила екипи за подпомагане на планирането, финансирането и изпълнението на образователни проекти в контекста на различни държави в Африка, Азия, Европа, Латинска Америка и Близкия изток. Лина е управлявала национални програми с за укрепване на трансверсалните компетенции, обучение на учители и материали за преподаване и обучение. Тя вярва, че най-добрият начин за подобряване на качеството на образованието е фокусирането върху човешките ценности и развиването на социално-емоционални компетенции от ранна възраст, за да се осигури устойчиво развитие.

Олександър Елкин
Олександър Елкин е ръководител на борда на директорите и вдъхновител на EdCamp Ukraine, силна общност за професионално развитие на 45 000 учители. Преди това Oлександър управлява украински и международни проекти за технологии в образованието, както и заема университетски академични и административни позиции, обучаващи бъдещи компютърни учени. Между 2016 и 2020 г. той е бил съветник на трима министри на образованието и науката на Украйна и член на двете кохорти на Обществения съвет на Министерство на образованието на Украйна. През 2021 г. д-р Елкин става член на Президентския консултативен съвет за насърчаване на развитието на системата на общото средно образование. Като съавтор на концепцията за ново украинско училище и държавните стандарти, Олександър в момента участва в инициативи, насочени към реформиране на средното образование. Той допринася за реформата на демонополизацията на професионалното развитие на учителите и стартирането на иновативната платформа EdWay, предназначена да подкрепи реформата. Д-р Елкин се застъпва за социално и емоционално обучение с програмата за обучение в Югоизточна Европа на университета Емори в Украйна. Той е национален ръководител на проекта в Украйна за международно проучване на ОИСР за социални и емоционални умения. Съосновател на образователна платформа за преодоляване на образователни пропуски и загуби. Награден с управленски отличия. През 2021 г. Олександър беше класиран сред 100-те най-влиятелни украинци според списание „Фокус“ и обявен от НВ за украинския “Прометей” в образованието. През 2022 г. той и екипът получиха наградата за най-добра практика в училищното семейно консултиране от Оксфордския симпозиум; на следващата година – неправителствената организация беше удостоена с отличието „Посланик на устойчивостта“ от Trauma Resource Institute (САЩ). Освен това д-р Елкин е основател и куратор на Харковския център на общността Global Shapers, Световния икономически форум; делегат на форума в Давос през 2014 г. Той е председател на Global Dignity Country Chair за Украйна. Олександър също е член на борда на Харковския национален университет „В. Н. Каразин“ и Еврейския културен център „Бейт Дан“. Той има солидна академична подготовка, с докторска степен по технически науки, магистърска степен по компютърни науки и магистърска степен по икономика и предприемачество, както и над 15 години управленски опит в образованието, ИТ сектора и нестопански организации.
https://mon.gov.ua/eng
https://povir.in.ua/
https://www.edcamp.ua/en/main-page/

Йоана Маринова
Йоана Маринова завършва Университета на Торонто на пълна стипендия за академични постижения и лидерство. Завършила е с отличие Международни отношения и икономика. След дипломирането си работи за Wellington Management, водеща частна фирма за управление на инвестиции. Йоана напуска света на финансите, за да преследва своята дълбока ангажираност към изграждането на здрави и жизнени общности. Продължаваща обучението си през целия си живот, тя е завършила програма за мениджмънт от Harvard Business School през 2018 г. и притежава MБA от Американския университет в България, където е учила със стипендия за НПО професионалисти. Работата на Йоана е носител на многобройни награди, включително Всеобщия форум на културите в Испания, от Организацията на обединените нации, наградата на Харвард за отлични постижения в областта на журналистиката и образованието и награда от щата Масачузетс за постижения в работата с младежи в неравностойно положение. През 2020 година създава проект за финансово приобщаване на ромите и ръководи първия отбор от Източна Европа, който се състезава и печели международния Rockefeller Acumen Social Enterprise Accelerator. След над 25 години живот в чужбина, Йоана се завръща в България в края на 2016 г., за да допринесе с опита си за развитието на НПО сектора в родната си страна. С 14-годишен доказан опит в организационното лидерство, Йоана пое ролята на изпълнителен директор във фондация „Лъчезар Цоцорков“. Йоана е член на Управителния съвет на Българския дарителски форум и на Коалиция за Медийна грамотност. Тя е и член на „Съветът на жените в бизнеса в България“, както и двигател на промяната в Change Makers.

Олена Зеленска
Личен живот
Г-жа Олена Зеленска е родена на 6 февруари 1978 г. в Кривий Рог. През 2003 г. тя и Володимир Зеленски се женят. След брака семейството се премества в Киев. Олена и Владимир Зеленски отглеждат двете си деца: Александра (родена през 2004 г.) и Кирило (роден през 2013 г.). Семейството обича животните, имат две кучета, котка, папагал и морско свинче. Първата дама на Украйна активно спортува, обича да чете и е фен на киното.
Дейности на Първата дама на Украйна
Здраве за бъдещите поколения
(1) Реформата на системата за училищно хранене на Украйна. Стратегията за реформа включва четири стратегически цели:
- 1. Укрепване на финансовия и институционален капацитет на общностите;
- 2. Модернизиране на инфраструктурата на учебните заведения;
- 3. Осигуряване на развитие на човешките ресурси;
- 4. Култивиране на култура на здравословно хранене.
(2) За всички украинци, програма за психично здраве “Как си?”
Програмата има за цел да помогне на украинците да преодолеят последствията от травматичните събития от войната. Разработването и изпълнението на програмата се координира от Министерството на здравеопазването в тясно сътрудничество с украински и международни специалисти. Инициативата се осъществява с подкрепата на Световната здравна организация.
Културна дипломация
Проекти за популяризиране на украинския език – аудио гидове. Като част от инициативата на първата дама на Украйна, вече са пуснати над 79 аудиогида на украински език в най-добрите културни институции в повече от 44 страни. Проектът стартира през 2020 г. Проект “Рафтове за книги” (“Украинска лавица за книги”). Той предвижда разпространението на украинската литература и нейните преводи във водещите световни библиотеки. Повече от 46 държави вече са се присъединили към инициативата. 190 рафта с книги имат 47 000 публикации. За да засили връзката с Родината на принудително изселените хора, Първата дама инициира проекта „Книги без граници“. Отпечатани са 280 000 книги на украински за деца, напуснали домовете си заради руската агресия и намерили подслон в 20 държави. Приказки за по-добри времена – проектът е иницииран от фондацията на холандската принцеса Лорентиен. Първата дама на Украйна Олена Зеленска, първата дама на Германия Елке Бюденбендер и първата дама на Австрия Дорис Шмидауер, станаха патрони на проекта. Инициативата се реализира в четири държави: Германия, Австрия, Холандия и Белгия.
Патронаж на културни и арт събития
- Страната на равните възможности (достъпност, партньорство в Биариц, борба с насилието, основано на пола и домашното насилие, развитие на семейните форми на възпитание)
- Публична дипломация (среща на върха на първите дами и господа, представителна функция в чужбина и в Украйна)
- Благотворителни дейности (проекти на Фондация “Олена Зеленска”)
Фондация “Олена Зеленска”
На 22 септември Олена Зеленска представи фондацията си по време на благотворителна вечер в Ню Йорк, по време на 77-ата Генерална асамблея на ООН. Основната цел на фондацията е да възстанови човешкия капитал на Украйна, така че всеки украинец да се чувства физически и психически здрав, защитен и способен да упражнява правото си на образование, работа и изграждане на бъдеще в Украйна. Фондацията има три основни направления: здравеопазване, образование и хуманитарна помощ. В рамките на тези направления ще оказва целева помощ, ще инвестира в реконструкция на институции за предучилищно и училищно образование, поликлиники и амбулатории и ще предоставя безвъзмездна помощ за обучение и научни разработки. Фондацията вижда чуждестранния бизнес и други международни фондации като свои ключови партньори и дарители.
Summit of First Ladies and Gentlemen
На 23 август 2021 г. в Киев се провежда Първата Киевска среща на върха на първите дами и господа по инициатива на Олена Зеленска. Единадесет първи дами от различни страни се присъединяват към събитието. Първата среща на върха „Мека сила в новата реалност“ се провежда в катедралата „Света София“, едно от най-важните християнски светини в Източна Европа. Междусекторните теми на събитието застъпват най-належащите хуманитарни проблеми на нашето време: равен достъп до качествено здравеопазване, предизвикателствата на постпандемичната реалност и равни възможности за развитие и себеизразяване за всички хора. В края на събитието участниците приемат обща декларация.
Втората среща на върха на първите дами и господа 2022 г.,
озаглавена „Украйна и светът: Бъдещето, което ще (пре)строим заедно“, се провежда в Киев миналата година, на петия месец от пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна. Събитието има за цел да привлече вниманието на света към агресията на Русия в Украйна и да акцентира върху хуманитарните предизвикателства пред Украйна и света в резултат на войната. Срещата се проведе във формат на телеконференция между пет държави, като основното студио беше в Киев на територията на Националния природозащитен район „Света София Киевска“ и четири други във Варшава, Брюксел, Вашингтон и Лондон. Събитието беше излъчено в повече от 20 държави. През 2022 г. броят на участниците и международните лектори се удвои. Лично и онлайн, 23 съпруги на лидери на различни държави. В рамките на срещата беше обявено набиране на средства за линейки тип С. Бяха събрани общо 6,4 милиона щатски долара, което позволи закупуването на 92 линейки за Министерството на здравеопазването на Украйна. Тези линейки са оборудвани с всичко необходимо за бързо и безопасно транспортиране на тежко ранени до болниците.
Третата среща на върха на първите дами и господа 2023
се проведе на 6 септември 2023 г. в Киев. Темата е „Психично здраве: крехкостта и устойчивостта на бъдещето“. Тя се проведе в Националния резерват „Света София Киевска“, като на нея присъстваха 29 участници лично или чрез видеоконферентна връзка. Първият панел включваше представяне на резултатите от международно социологическо проучване за психичното здраве и отношението към него по света. Според резултатите от него психичното здраве е сред петте най-големи глобални предизвикателства на бъдещето. Като част от 3-тата среща на върха на първите дами и господа бяха подписани 25 меморандума за медицинско партньорство. На специална допълнителна локация на срещата, Mental Stage, беше обсъдено влиянието на културата върху психическото състояние. Целта на срещите на върха е да обединят първите дами и господа с цел създаване на международна платформа за споделяне на опит и реализиране на съвместни проекти за добруването на хората по света; да обсъдят актуалните проблеми и дейността на първите дами и господа за решаването им; да направят гласа на всяка първа дама и нейният съпруг по-въздействащ.
На място гостите ще имат възможност да разгледат изложба на учениците от Националната гимназия по приложни изкуства „Св. Лука“ – София, която представя осемте специалности на гимназията – художествена дърворезба, художествена тъкан, художествена обработка на метали, детски играчки и сувенири, рекламна графика, силикатен дизайн, пространствен дизайн и моден дизайн.