Понятия и терминология

Социално-емоционални умения (СЕУ) се разделят на когнитивни, социални и емоционални; динамични са – могат да се развиват през целия живот, и са във взаимовръзка с нашите нагласи, вярвания, характер и ценностна система. Този спектър от умения, чието развиване, пренесено във формална образователна среда, представлява социално-емоционалното образование, СЕО.

Какви са ползите?

СЕО е сред най-успешните интервенции, с 213 контролирани проучвания, които показват следните ползи в училище:

подобрява академичните постижения;укрепва психичното здраве;повишава социалното включване и намалява отпадането от училище;подпомага успешното управление на класната стая;усилва самостоятелността и самоуправлението на учениците;намалява проблемното поведение и нивата на насилие сред учениците;

Рамка

Съществуват различни програми и методики, които въвеждат социално-емоционалното образование в училището и академичните среди, които малко или много се адаптират според конкретната среда и държава.

Модерна концепция описана през 1990 г от психолога Джон Майер, която категоризира следните социо-емоционални умения (СЕУ):

  1. Себепознание
  2. Самообладние
  3. Мотивация
  4. Социални умения
  5. Съпричастност

Съществуват многобройни рамки за СЕУ, като най приетата поради опростения и събирателен модел, който представлява е КАСЕЛ. КАСЕЛ е рамката, която се прилага от Фондация “Лъчезар Цоцорков”. Този документ има за цел да сравни социално-емоционалните компетентности, предложени от КАСЕЛ с тези заложени в европейските рамкови документи и българското законодателство.

SEL